Om Empatisk Kommunikation

Hvad er Empatisk Kommunikation

Empatisk kommunikation kaldes også IkkeVoldelig Kommunikation eller Girafsprog. Det er en kommunikationsmåde, der er udviklet af den amerikanske psykolog Marshall Rosenberg.

Marshall Rosenbergs udgangspunkt for at udvikle denne kommunikationsform var oprindeligt, at meget af den kommunikation, der foregår mellem mennesker er med til at skabe afstand. Vi er for meget i vores hoveder og vurderer, analyserer og dømmer både os selv og hinanden. Dette blokerer for den ægte menneskelige kontakt og vores evne til at sanse og mærke, hvad der er på spil.

Hensigten bag Empatisk Kommunikation

Hensigten med Empatisk Kommunikation er at skabe ægte menneskelig kontakt til den, jeg kommunikerer med. Det centrale er, hvordan vi og de andre har det og hvad vi har brug for, frem for hvad vi tænker, mener og synes om hinanden. Vi er fokuserede på konkrete handlemuligheder, og hvordan vi kan bringe vores samspil i en positiv og løsningsorienteret retning.

Man kan øve sig i at kommunikere empatisk både med sig selv og med andre. For at skabe en ægte og ærlig kontakt til andre, er jeg nødt til at have en god kontakt med mig selv. Derfor er det altid en god ide at starte med at flytte hjem i mig selv og fra dette ståsted vende empatien udad mod de andre, så vi kan finde måder at være sammen på, som tilfredsstiller og motiverer alle parter.

At udtrykke sig med empati

Når jeg udtrykker mig empatisk, er det muligt at være ærlig og autentisk uden at såre, bebrejde eller dømme andre mennesker. De ord, der kommer ud af munden på mig, handler om mig selv. Det er ægte jeg-budskaber, hvor jeg bliver tydelig for omverdenen med mine værdier, behov og ønsker. Det betyder, at andre kan være trygge ved at være sammen med mig, fordi jeg er autentisk og ikke lægger skjul på, hvem jeg er og hvad jeg står for.

En forudsætning for, at jeg kan udtrykke mig empatisk er, at jeg er i kontakt med mine egne følelser og behov – dvs. at jeg har empatisk kontakt med mig selv. På den måde er den empatiske kommunikation med til at øge kendskabet til mig selv og fremme en personlig udvikling. Herfra udspringer min evne til at være empatisk over for andre. Hvis vi ikke kan forstå og rumme os selv, kan vi heller ikke forstå og rumme andre.

At lytte med empati

Samtidig med at jeg er empatisk over for mig selv, er jeg nysgerrig efter, hvem andre mennesker er. Jeg interesserer mig for, hvad de har brug for, hvad de ønsker og hvad de står for. Jeg ved, at andre ikke nødvendigvis er som mig og at de ikke oplever og reagerer på samme måde som mig, selv om vi er i den samme virkelighed. Derfor lytter jeg med empati for at blive klogere, og dermed kunne handle konstruktivt.

Selv om der kommer anklager og bebrejdelser ud af munden på den anden, ved jeg, at det dækker over umødte behov og ønsker. Når jeg lytter empatisk, har jeg fokus på disse behov og ønsker frem for på anklagerne og bebrejdelserne. Det betyder, at jeg ikke ”går i kamp” med den anden, men har mit fokus på konstruktive handlemuligheder, hvor alle får deres behov og ønsker opfyldt.

Kontakt mig hvis du vil vide mere om Empatisk Kommunikation og hvis du ønsker at finde ud af, om det er noget for dig og/eller din personalegruppe, dit parforhold eller andre sammenhænge du indgår i

Referencer

Randers Realskole

Personalets respons har været meget entydig – det har været rigtig godt at være deltager i. Vi bruger det flittigt i dagligdagen, hvor vi glæder os over, at det efterhånden bliver brugt helt naturligt – og ikke som noget påtaget.

 

Karsten Pedersen, skolebestyrer, Randers Realskole

 

Skovvangskolens SFO, Allerød

Mange tusinde tak for et godt oplæg og en god dag. Alle i gruppen syntes det havde været rigtigt godt og lærerigt, så jeg kan kun være tilfreds.

 

Steen Witzel, SFO Leder Skovvangskolen, Allerød

 

 

Boenheden Delfinen

Tak for en skøn dag. Der var stor, stor tilfredshed blandt deltagerne :o).

 

Jakob Kronborg, afdelingsleder Boenheden Delfinen

Grundfos

Tak for sidst. Folk talte om arrangementet dagen efter, og det var kun godt det jeg hørte. Det er et rigtig godt udgangspunkt for næste halvdel ☺

 

Brian Dahl, global leader, Grundfos

 

Feriecenter Slettestrand

En varm hilsen fra kursusdeltagerne med tak for en viden, som direkte implementeres i den daglige praksis.

 

John Kronborg, direktør, Feriecenter Slettestrand