Empatisk og Anerkendende Kommunikation i personalesamarbejdet

Hvorfor et kursus i Empatisk og Anerkendende Kommunikation i personalesamarbejdet?

I samarbejdsrelationer er vores indbyrdes kommunikation af særlig stor betydning. Et karakteristisk billede

  • vi tænker mange tanker om, hvorfor vores kolleger handler og mener som de gør
  • vi undrer os over hinandens adfærd og gætter på, hvilke motiver, der kan ligge bag
  • vi undgår at fortælle, hvad vi undrer os over, af frygt for at såre og virke negative
  • vi undlader at stille spørgsmål, da vi er bange for, at vores spørgsmål virker som en skjult kritik

Alt dette dræner både den enkelte og gruppen for energi og er ofte hæmmende for samarbejdet og de indbyrdes relationer. Når en medarbejdergruppe begynder at træne Empatisk og Anerkendende Kommunikation, vil billedet ofte ændre sig

  • vi bliver tydelige for hinanden som de forskellige mennesker vi er
  • vi får mulighed for at forholde os til hinandens reelle motiver i stedet for at gætte
  • de menneskelige relationer forstærkes
  • en ægte og ærlig dialog går i gang – vi kan diskutere, forhandle, skabe kreative løsninger og løse konflikter på en konstruktiv og respektfuld måde

 

Hvad er indholdet i kurset?

I et kursus, der har til hensigt at styrke samarbejdet i personalegruppen, tager vi altid afsæt i deltagernes konkrete dagligdag, som vi arbejder med ud fra mindst 2 vinkler

  • den værdsættende vinkel, hvor gruppen får mulighed for at blive bevidst om de ressourcer, der ligger i den nuværende praksis.
  • den udviklende vinkel, hvor vi arbejder med de problemstillinger, der virker utilfredsstillende, så gruppen får mulighed for at ændre en ikke-konstruktiv praksis.

Desuden arbejder vi med de 2 hovedaspekter i al kommunikation

  • Hvordan udtrykker jeg mig over for mine kolleger?
  • Hvordan lytter jeg og tager imod det, som mine kolleger udtrykker over for mig

Udover at træne en anden måde at kommunikere på, får deltagerne mulighed for at sætte spot på hverdagens rutiner og samarbejdsmønstre, så de kan blive finjusteret og opkvalificeret, så der opnås en større trivsel for alle.

For en uddybning af, hvordan jeg arbejder med Empatisk og Anerkendende Kommunikation i personalesamarbejdet, læs evt mine artikler:

 

Hvordan forløber kurset?

Kurset vil forme sig som en vekselvirkning mellem

  • oplæg om Empatisk og Anerkendende Kommunikation. Hvad er det og hvordan gør vi?
  • dialog i det fælles forum
  • gruppeøvelser, hvor deltagerne bruger de nye kommunikative værktøjer på at tale om konkrete situationer fra deres dagligdag
  • opsamling: hvilke ændringer skal vi lave i vores daglige rutiner, så de bliver bedre og mere tilfredsstillende for alle?

 

Praktisk

Hvis kurset virkelig skal gøre en forskel i det daglige samarbejde, er det optimalt at vi mødes 3-4 gange med ca. 1 måneds mellemrum. Det kan være hele kursusdage á 6 timer eller fyraftensmøder á 3-4 timer. Mange vælger en model hvor vi skyder kurset i gang med en hel kursusdag og laver opfølgning på fyraftensmøder de efterfølgende 3-4 måneder.

Det vigtigste er dog, at det passer ind i jeres behov og ønsker, så vi vil altid aftale det konkrete forløb i hvert enkelt tilfælde.

Det er selvfølgelig også muligt at lave en enkeltstående kursusdag, hvis det er det, I foretrækker. Ligesom det er muligt at flere personalegrupper går sammen i et kursusforløb.

Ved meget store grupper vil jeg foreslå, at vi inddrager en ekstra underviser, så vi har mulighed for at komme rundt i grupperne, når der arbejdes med øvelser m.m.

Kontakt mig så vi kan finde ud af, om et kursus i Empatisk og Anerkendende Kommunikation i personalesamarbejdet – eller et helt andet kursus – er noget for jer.

 

Kursussted

Som hovedregel kommer jeg ud til jeres arbejdsplads og afholder kursus, foredrag og coaching/konfliktløsning.

Hvis I ønsker det, er det også muligt at vi mødes på mit kursussted i Mejlby, ca 15 km nord for Hobro. Se evt. mere om dette kursussted her

 

Referencer

Randers Realskole

Personalets respons har været meget entydig – det har været rigtig godt at være deltager i. Vi bruger det flittigt i dagligdagen, hvor vi glæder os over, at det efterhånden bliver brugt helt naturligt – og ikke som noget påtaget.

 

Karsten Pedersen, skolebestyrer, Randers Realskole

 

Skovvangskolens SFO, Allerød

Mange tusinde tak for et godt oplæg og en god dag. Alle i gruppen syntes det havde været rigtigt godt og lærerigt, så jeg kan kun være tilfreds.

 

Steen Witzel, SFO Leder Skovvangskolen, Allerød

 

 

Boenheden Delfinen

Tak for en skøn dag. Der var stor, stor tilfredshed blandt deltagerne :o).

 

Jakob Kronborg, afdelingsleder Boenheden Delfinen

Grundfos

Tak for sidst. Folk talte om arrangementet dagen efter, og det var kun godt det jeg hørte. Det er et rigtig godt udgangspunkt for næste halvdel ☺

 

Brian Dahl, global leader, Grundfos

 

Feriecenter Slettestrand

En varm hilsen fra kursusdeltagerne med tak for en viden, som direkte implementeres i den daglige praksis.

 

John Kronborg, direktør, Feriecenter Slettestrand