Sig NEJ og sæt grænser – på en anerkendende måde

Foredrag om grænser og anerkendelse – et overset område inden for den anerkendende tilgang

I dette foredrag stiller vi skarpt på, hvorfor det at sætte grænser og anerkendelse hænger uløseligt sammen. Hvorfor er det vigtigt – og anerkendende, at vi voksne formår at sætte grænser? Og hvordan gør vi det på en anerkendende måde?

Når vi som voksne mestrer at være autentiske og tydelige med klare og sunde grænser, bliver børnene trygge og mere samarbejdsvillige. Og vi viser dem som rollemodeller, at det er i orden at stå ved sig selv og sine grænser.

At være autentisk og tydelig kræver, at jeg ind imellem er i stand til at sige NEJ og sætte grænser. Vel at mærke på en måde, hvor jeg samtidig anerkender barnets følelser og behov. Og ikke bliver bebrejdende og underkendende. 

En forudsætning for at mestre det er, at jeg kan rumme både mine egne følelser og behov samt barnets følelser og behov. Og at jeg kan skelne mellem, hvad der er mit og hvad der er barnets.

 

Hvordan kobler vi det at sætte grænser og anerkendelse?

I foredraget ser vi på, hvilke konkrete kommunikations-redskaber, vi kan bruge, når vi vil koble grænser og anerkendelse:

  • Hvordan siger jeg NEJ og sætter grænser på en måde, så jeg holder mig på egen banehalvdel og undgår at krænke og bebrejde barnet?
  • Hvordan kan jeg rumme og anerkende barnets følelser samtidig med at jeg siger NEJ til det, det ønsker?
  • Hvordan kan jeg respektere både mine egne ønsker og behov og barnets ønsker og behov?
  • Hvordan holder jeg fast i mine grænser, også selv om børnene stiller spørgsmålstegn ved dem?
  • Og hvordan åbner jeg mig for at ændre mine NEJ’er, hvis børnene får mig til at indse, at de ikke er nødvendige?

Ovenstående kommunikations-kompetencer, der kobler grænser og anerkendelse er nødvendige for den moderne forælder og pædagog/lærer.

Dels får man som voksen redskaber til at passe på sig selv og beskytte sine egne grænser i en stadig mere presset hverdag. Det er vigtigt for at bevare glæde og overskud.

Og dels viser vi som rollemodeller over for børnene, at det er muligt at anerkende både sig selv og andre i en gensidig respekt, også selv om man er uenige.

 

Det praktiske omkring Foredrag om grænser og anerkendelse.

 

Varighed. 

2 timer, inkl. dialog

Det er også muligt at lave en workshop på 3-4 timer eller en hel kursusdag med samme emne. Her vil der være mulighed for at afprøve nogle af de præsenterede kommunikationsredskaber i praksis gennem forskellige øvelser.

 

Målgrupper. 

Foredraget er velegnet til alle grupper, hvor der er samspil mellem voksne og børn: institution, skole, beboerforening, nærområde, forældremøde, idrætsklub o.m.a.

 

Pris. 

7.000 kr. ekskl. moms. Ved kørsel mere end 50 km hver vej beregnes kilometerpenge.

 

Overvejer du, om et foredrag om GRÆNSER og ANERKENDELSE er noget for dig?

KONTAKT MIG FOR EN UFORPLIGTENDE SNAK SÅ DU KAN FINDE UD AF DET

 

Vil du læse mere om koblingen mellem GRÆNSER og ANERKENDELSE?

Gå til min artikel:

SIG NEJ OG SÆT GRÆNSER – PÅ EN ANERKENDENDE MÅDE

Referencer

Randers Realskole

Personalets respons har været meget entydig – det har været rigtig godt at være deltager i. Vi bruger det flittigt i dagligdagen, hvor vi glæder os over, at det efterhånden bliver brugt helt naturligt – og ikke som noget påtaget.

 

Karsten Pedersen, skolebestyrer, Randers Realskole

 

Skovvangskolens SFO, Allerød

Mange tusinde tak for et godt oplæg og en god dag. Alle i gruppen syntes det havde været rigtigt godt og lærerigt, så jeg kan kun være tilfreds.

 

Steen Witzel, SFO Leder Skovvangskolen, Allerød

 

 

Boenheden Delfinen

Tak for en skøn dag. Der var stor, stor tilfredshed blandt deltagerne :o).

 

Jakob Kronborg, afdelingsleder Boenheden Delfinen

Grundfos

Tak for sidst. Folk talte om arrangementet dagen efter, og det var kun godt det jeg hørte. Det er et rigtig godt udgangspunkt for næste halvdel ☺

 

Brian Dahl, global leader, Grundfos

 

Feriecenter Slettestrand

En varm hilsen fra kursusdeltagerne med tak for en viden, som direkte implementeres i den daglige praksis.

 

John Kronborg, direktør, Feriecenter Slettestrand