Brok – en kilde til udvikling og positiv forandring

Foredrag om “brok”. Hvad forsøger vi egentlig at sige, når vi brokker os?

Dette foredrag om brok tager udgangspunkt i en anerkendende tilgang til brok. Vi forsøger at finde ind bag brokkeriet ved at have fokus på den frustrerede drøm, der ligger bag. Når vi mennesker brokker os, er det altid med udgangspunkt i, at der er noget, der kunne være bedre.

Vi ser på, hvordan vi møder dette “noget” på måde, hvor vi anerkender den positive hensigt med brokkeriet. Og forholder os interesseret og nysgerrigt til hvad der ligger bag. I stedet for straks at affærdige brokkeriet som ”negativt” og ”ukonstruktivt”.

Hvilke følelser og behov er der på spil hos den, der brokker sig? Er der andre i personalegruppen, der har det på samme måde? Og hvilke konkrete handlinger, kan der sættes i værk for at give den frustrerede drøm bedre vilkår for at trives og vokse?

 

Det filosofiske fundament i dette foredrag om brok

Det filosofiske fundament i dette foredrag om brok er en kobling mellem den ikkevoldelige forståelse og den anerkendende forståelse af, hvordan vi mennesker fungerer.

Den ikkevoldelige tilgang kalder vi også den empatiske tilgang. Den lærer os noget vigtigt om, hvordan vi mennesker reagerer, når der er noget, der kolliderer med vores behov og ønsker.

Den anerkendende tilgang lærer os noget vigtigt om den frustrerede drøm og hvordan vi møder den hos hinanden. Også når vi udtrykker os uhensigtsmæssigt.

Fra dette filosofiske fundament ser vi på, hvilke konkrete kommunikationsmåder, vi kan bruge, når vi møder brokkeri og beklagelser.

Hvordan lytter vi med empati til den frustrerede drøm bag brokkeriet? Hvilke spørgsmål kan vi stille til den, der brokker sig, så den frustrede drøm folder sig ud? Og hvordan kan vi træne os selv i at udtrykke vores indre brok på mere konstruktive måder?

I dette foredrag om brok får I redskaber til at vende bøtten, så det, der i første omgang fremstår som ubrugeligt og nedbrydende brok, kan blive en kilde til positiv forandring og udvikling.

 

Det praktiske omkring Foredrag om brok. 

 

Varighed. 

2 timer inkl. dialog. 

Det er også muligt at lave en workshop på 3-4 timer eller en hel kursusdag med samme tema. Her vil det være muligt at afprøve de præsenterede kommunikations-værdtøjer i praksis gennem forskellige øvelser.

Målgrupper. Foredrag om brok. 

Foredraget er særligt velegnet til personalegrupper og ledergrupper. Men også relationerne mellem partnere i parforholdet og familien samt beboergrupper, interessegrupper m.m. kan drage glæde af denne anerkendende og positive tilgang til brok. Hvilken vinkel, der lægges i foredraget tilrettelæges, så det passer til tilhørergruppen.

Pris. Foredrag om brok. 

7.000 kr. ekskl. moms. Ved kørsel over 1 time hver vej beregnes kilometerpenge.

 

Overvejer du, om et foredrag om brok er noget for dig?

KONTAKT MIG FOR EN UFORPLIGTENDE SNAK SÅ DU KAN FINDE UD AF DET

 

Vil du læse mere om den anerkendende tilgang til brok?

Læs min artikel:

BROK – EN KILDE TIL UDVIKLING OG POSITIV FORANDRING

Referencer

Randers Realskole

Personalets respons har været meget entydig – det har været rigtig godt at være deltager i. Vi bruger det flittigt i dagligdagen, hvor vi glæder os over, at det efterhånden bliver brugt helt naturligt – og ikke som noget påtaget.

 

Karsten Pedersen, skolebestyrer, Randers Realskole

 

Skovvangskolens SFO, Allerød

Mange tusinde tak for et godt oplæg og en god dag. Alle i gruppen syntes det havde været rigtigt godt og lærerigt, så jeg kan kun være tilfreds.

 

Steen Witzel, SFO Leder Skovvangskolen, Allerød

 

 

Boenheden Delfinen

Tak for en skøn dag. Der var stor, stor tilfredshed blandt deltagerne :o).

 

Jakob Kronborg, afdelingsleder Boenheden Delfinen

Grundfos

Tak for sidst. Folk talte om arrangementet dagen efter, og det var kun godt det jeg hørte. Det er et rigtig godt udgangspunkt for næste halvdel ☺

 

Brian Dahl, global leader, Grundfos

 

Feriecenter Slettestrand

En varm hilsen fra kursusdeltagerne med tak for en viden, som direkte implementeres i den daglige praksis.

 

John Kronborg, direktør, Feriecenter Slettestrand